Knud Erik Hansen

Når der så ikke skal bygges, så siger nogen at 1,8 mia. kr. godt nok er en høj pris for at redde et stykke natur. Det er mange penge. Man kan næsten se de himmelvendte øjne på dem, der siger det.
De 1,8 mia. kr er mange penge, men det er jo ikke rigtigt, at de skal bruges til at redde natur. De 1,8 mia. kr er penge, der skal bruges til at betale for den metro, der er bygget. Metroen er ikke betalt. Der ligger en gæld på ca. 20 mia. kr. i By&Havn og denne gæld skyldes hovedsagligt udgifterne til metroen.
Hvis By&Havn (og tidligere Ørestadsselskabet) ikke havde lånt til betalingen af metroen, så havde det ikke været nødvendigt at finde de 1,8 mia. kr. til By&Havn. Så kunne vi blot have ladet bynatur være bynatur og uden at det behøvede at koste noget.
De der siger, at vi skal bygge på Amager Fælled for at få 1,8 mia. kr – de siger reelt, at vi skal betale metroen med bynatur og rekreative områder.
Det er på tide at både stat og kommune vågner op og erkender at metroen ikke kan finansieres med grundsalg uden at det går ud over væsentlige kvaliteter i byen København. De må finde penge til et lette By&Havn for dens store gæld, og her er 1,8 mia. kr. kun en del af det beløb, der er nødvendigt.